FANDOM

Szablon:DisambigR A-12 Plac Konstytucji to docelowo dwunasta stacja pierwszej linii warszawskiego metra, która ma zostać dobudowana na istniejącym odcinku między stacjami Politechnika i Centrum w pobliżu placu Konstytucji, u zbiegu ulicy Pięknej, Koszykowej i Marszałkowskiej. Rozpoczęcie budowy miało nastąpić w 2008 roku, a zakończenie i oddanie do użytku stacji rok później, jednak budowa stacji została zawieszona.

Z budowy stacji zrezygnowano w 1989 roku z powodu problemów finansowych. Podobna sytuacja wystąpiła w przypadku stacji A-16 Muranów. Do pomysłu budowy stacji wrócono jednak 24 stycznia 2006 roku, kiedy władze Warszawy zdecydowały o dobudowaniu obu stacji na już istniejącej linii. Stacja A-12 ma powstać pod ulicą Marszałkowską, między Wilczą i placem Konstytucji. Jej budowa poważnie utrudni komunikację w tym rejonie - konieczne będzie czasowe wyłączenie ulicy z ruchu oraz zmniejszenie szybkości metra między stacjami Politechnika i Centrum. W zaawansowanym stadium budowy możliwe (choć niezbyt prawdopodobne) jest nawet całkowite wyłączenie z ruchu tego odcinka linii metra.

W początkowych planach budowy metra stacja miała tworzyć węzeł przesiadkowy z trzecią linią podziemnej kolei, która miała połączyć Okęcie z Gocławiem.

Szablon:Komunikacja-Stub

Pierwsza linia warszawskiego metra

Kabaty - STPA-1 KabatyA-2 NatolinA-3 ImielinA-4 StokłosyA-5 UrsynówA-6 SłużewA-7 WilanowskaA-8 WierzbnoA-9 RacławickaA-10 Pole MokotowskieA-11 PolitechnikaA-12 Plac KonstytucjiA-13 CentrumA-14 ŚwiętokrzyskaA-15 Ratusz ArsenałA-16 MuranówA-17 Dworzec GdańskiA-18 Plac WilsonaA-19 MarymontA-20 SłodowiecA-21 Stare BielanyA-22 WawrzyszewA-23 Młociny