FANDOM

Central Plaza
adres: Hong Kong, 18 Harbour Road
Ccaa
Central Plaza
Całkowita wysokość: 374,0 m
Wysokość do dachu: 309,0 m
Wysokość najwyższego piętra: {{{wysokość3}}}
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
79
Rozpoczęcie budowy: 1989
Ukończenie budowy: 1992
Projektant: DLN Architects & Engineers
Powierzchnia
wszystkich
pomieszczeń:
185.805 m2

Central Plaza – drugi co do wysokości budynek Hongkongu, który znajduje się w dzielnicy Wan Chai. Ma 374 metry wysokości, i przewyższa go jedynie 420-metrowy Two International Finance Centre. Uważany był za najwyższy budynek Azji w latach 1992-1996, dopóki nie wybudowano Shun Hing Square w Shenzhen. Ten 78-piętrowy budynek ukończono w kwietniu 1992 roku. Przewyższył on najwyższy dotąd budynek Hongkongu (Bank of China Tower), i trzymał palmę pierwszeństwa do roku 1997 (kiedy to wybudowano Two International Finance Centre.

Central Plaza był także najwyższym budynkiem wykonanym ze wzmocnionego betonu, dopóki nie wybudowano CITIC Plaza. Na szczycie wieżowca znajduje się neonowy zegar, odmierzający czas świecąc różnymi kolorami, zmieniającymi się co 15 minut i migocącymi przy tej zmianie. Mieszczą się tu głównie biura. Łączna powierzchnia biurowa wynosi 172,798 m². Piętra mają po 360 cm wysokości. Budynek posiada 39 wind i 3 kondygnacje podziemne. Na czubku masztu znajdującego się na dachu budynku zainstalowany jest wiatromierz, który wznosi się 378 metrów nad poziom morza. Maszt ma 102 metry wysokości. Mieści się tu również „najwyższy” kościół na świecie – Community Church Hong Kong.

Niektórzy obecni dzierżawcy Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Maszt budynku ma 102 metry wysokości, aczkolwiek nie jest on w całości widoczny.
  • Ostatnie piętro z atrium w kształcie piramidy, mieści najwyżej położony kościół na świecie.
  • Pierwsza faza budowy (B3-27) zakończyła się w październiku 1991 roku.
  • Druga faza budowy (28-45) zakończyła się w lutym 1992 roku.
  • Trzecia faza budowy (46-do szcytu) zakończyła się w kwietniu 1992 roku.
  • Zaprojektowany na 8 000 miejsc pracy (wykorzystane 6 000).
  • Taras widokowy na 44 piętrze został zamknięty dla publiczności po zamachach w Nowym Jorku 11 września 2001 roku, ze względów bezpieczeństwa.
  • Powierzchnia na której stoi budynek wynosi 7 230 m².
  • Na każdym typowym piętrze znajduje się 39 kolumn.
  • Ziemia na której stoi budynek kosztowała trzy razy więcej niż wyniosły koszty budowy.
  • Był to drugi budynek poza Stanami Zjednoczonymi, który przekroczył 1 000 stóp. wysokości. Oznacza to również, że był on najwyższym budynkiem w ogóle poza Stanami Zjednoczonymi w latach 1992-1996.
  • Jest to jeden z 18 budynków zaangażowanych w Hong Kong Tourism Commission’s Victoria Harbour Lighting Plan.

Linki zewnętrzne Edytuj