FANDOM

Szablon:DisambigR

STP Kabaty (3)

Budynek zarządu Metra Warszawskiego na terenie STP

STP Kabaty (wjazd pod ziemię)

Wjazd do tunelu metra

Stacja techniczno-postojowa Kabaty (w skrócie Kabaty-STP) to znajdującą się na południe od Kabat i pierwszej stacji metra stacja postojowa, techniczna i warsztatowa oraz siedziba Metra Warszawskiego sp. z o.o., znajduje się przy ul. Wilczy Dół 5 na skraju Lasu Kabackiego.

Na terenie stacji postojowej znajdują się: elektrowozownia, podstacja trakcyjno-energetyczna, nastawnia, garaże samochodowe i hala postojowa transportowych pojazdów szynowych, stacja paliw płynnych, magazyny gazów technicznych i materiałów łatwopalnych, oczyszczalnia ścieków przemysłowych, budynek administracyjny, portiernia oraz odpowiednie układy torowe i drogowe.

Stacja została zaprojektowana w latach 70. XX wieku, nie wybudowana jednak w całości, z wielu niekoniecznie niezbędnych obiektów zrezygnowano ze względu na koszty. STP służy za zaplecze techniczne warszawskiej (w przyszłości pierwszej) linii metra: dokonuje się tu napraw wagonów, przeglądów technicznych, mycia i czyszczenia składów. Stacja posiada własną oczyszczalnię ścieków, więc dzięki zamkniętemu obiegowi wody żadne ścieki nie wydostają się poza teren STP. W skład Kabaty-STP wchodzi też 1,2-kilometrowy tor testowy.

Stacja postojowa-techniczna Kabaty jest połączona z linią kolejową na Radom na południe od stacji Okęcie. Połączenie ma długość ok. 7 kilometrów i służy do dostarczania do zajezdni metra nowych wagonów.

Od grudnia 2007 na STP mieści się także centralna dyspozytornia, która będzie obsługiwać obie linie metra. Dotychczas dyspozytornia mieściła się na stacji Politechnika, jednak ze względu na ograniczenia przestrzenne została przeniesiona na Kabaty. Nowe pomieszczenia są bardzo przestronne, nowoczesne, wyposażone z najlepszy sprzęt komputerowy i monitorujący. W sytuacjach nadzwyczajnych w centralnej dyspozytorni będzie zbierał się sztab kryzysowy. Przetarg na realizację tego przedsięwzięcia wygrała firma Kontron East Europe sp.z o.o., która 6 listopada 2006 r. podpisała umowę. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł 15 mln zł.

GaleriaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Pierwsza linia warszawskiego metra

Kabaty - STPA-1 KabatyA-2 NatolinA-3 ImielinA-4 StokłosyA-5 UrsynówA-6 SłużewA-7 WilanowskaA-8 WierzbnoA-9 RacławickaA-10 Pole MokotowskieA-11 PolitechnikaA-12 Plac KonstytucjiA-13 CentrumA-14 ŚwiętokrzyskaA-15 Ratusz ArsenałA-16 MuranówA-17 Dworzec GdańskiA-18 Plac WilsonaA-19 MarymontA-20 SłodowiecA-21 Stare BielanyA-22 WawrzyszewA-23 Młociny